Jak przygotować turniej szachowy?

Turniej szachowy można zorganizować bez długich przygotowań, ale przed jego rozpoczęciem należy zastanowić się nad jego formułą. Opracowanie komunikatu organizacyjnego to zawsze dobry pomysł!

Komunikat organizacyjny turnieju


W regulaminie powinny znaleźć się przede wszystkim takie informacje, jak:

  1. Data i miejsce turnieju:
    W tym miejscu powinniśmy określić miejsce zawodów i poinformować zainteresowanych przede wszystkim o przewidywanej dacie rozpoczęcia turnieju. Z pewnością mile widziane jest podanie przewidywanej godziny zakończenia.
  2. System rozgrywek i tempo gry:
    W zależności od przewidywanej liczby graczy i czasu, jakim dysponujemy na zawody, powinniśmy zaproponować konkretną formułę rozgrywek. Gdy na rozegranie turnieju mamy co najmniej kilka dni, warto wybrać tempo standardowe (czas na rozegranie każdej rundy przez jednego gracza to co najmniej 60 minut). Najczęściej jednak organizowane są turnieje jednodniowe, więc mamy do wyboru szachy blitzowe (10 minut lub mniej na partię dla każdego zawodnika) oraz najpopularniejsze – tempo szybkie, gdzie zawodnik ma więcej niż 10 i mniej niż 60 minut na rozegranie jednej rundy. Elektroniczne zegary szachowe pozwalają na ustawienie drugiego dodatku, co zdecydowanie polecam. Unikamy wtedy problematycznych końcówek, w których strona wygrywająca nie będzie mogła dokończyć partii z powodu upływu czasu. Aby oszacować czas trwania jednej rundy z sekundowym dodawaniem czasu, należy przyjąć, że jedna partia trwa około 60 posunięć, a więc np. runda rozgrywana w tempie 10 minut na partię dla zawodnika, z dodatkowymi 4 sekundami na każde posunięcie będzie trwała 2 x (10min. + 4min x 60) = 28 minut. Czas potrzebny na wprowadzenie wyników, opublikowanie nowych meczów i zajęcie miejsc przez zawodników wynosi ok. 5 minut, zatem jedna runda w wyżej wymienionym tempie trwa ok. 33 minut. Zakładając, że na rozegranie turnieju wraz z czynnościami organizacyjnymi, takimi jak przeprowadzenie zakończenia, mamy maksymalnie 4 godziny oraz że w naszym turnieju bierze udział co najmniej kilkanaście osób, polecam system szwajcarski na dystansie 6 (lub 7) rund. Gdy graczy jest mniej, warto grać systemem kołowym, zwanym też peer-to-peer.
  3. Uczestnictwo i zgłoszenia:
    Wydając komunikat organizacyjny, powinniśmy określić grupę adresatów oraz warunki uczestnictwa, np. pobieranie wpisowego, a także dokładny sposób i termin rejestracji zgłoszeń. Darmowa wersja ChessManagera pozwala na przyjmowanie zgłoszeń za pomocą formularza elektronicznego, a funkcjonalność PREMIUM oferuje również pobieranie wpisowego.
  4. Zasady gry, ocena wyników i dodatkowe informacje:
    Aby uniknąć sporów regulaminowych, warto umieścić informację o tym, że w turnieju obowiązują aktualne przepisy FIDE oraz Kodeks Szachowy PZSzach. Można również zamieścić informację o sposobie wyłaniania zwycięzców, np. domyślny system stosowany w aplikacji ChessManager, wzorowany na zaleceniach FIDE, jest taki, że za wygraną partię zawodnik otrzymuje 1 punkt, za remis 0,5 punktu, za przegraną 0 punktów. W przypadku, gdy dwóch lub więcej zawodników zdobędzie taką samą liczbę punktów, o kolejności miejsc decyduje:

Buchholz zredukowany 1 (suma punktów przeciwników z wyłączeniem najniższego wyniku)
Buchholz (suma punktów przeciwników)
Sonneborn-Berger (suma wszystkich punktów przeciwników pokonanych oraz połowa punktów przeciwników, z którymi dany zawodnik zremisował)
System kumulacyjny (suma punktów progresywnych)
Mecz bezpośredni (obowiązuje, gdy wszyscy zawodnicy z danej grupy punktowej grali ze sobą)
Liczba zwycięstw
Liczba zwycięstw czarnymi szachami
Komunikat organizacyjny może zawierać również inne informacje, np. o organizatorze i osobach kontaktowych, nagrodach, informacje o GDPR i innych przepisach prawnych (np. kwestia opieki, ubezpieczenia czy wykorzystania materiałów audiowizualnych).

ChessManager – tworzenie nowego turnieju


Skoro mamy już opracowaną formułę zawodów, możemy przystąpić do tworzenia strony internetowej turnieju. Po zalogowaniu się na stronie admin.chessmanager.com możemy rozpocząć zarządzanie nowym turniejem. Przed rozgrywkami wystarczy nam wiedza, którą już posiadamy dzięki przemyśleniu stworzenia komunikatu organizacyjnego. Aby utworzyć nowy turniej, należy podać podstawowe dane, takie jak data, system rozgrywek i tempo gry.

Warto zwrócić uwagę na domyślnie włączoną opcję „Włącz formularz rejestracyjny” – wtedy każda osoba, która odwiedzi stronę zawodów przed ich rozpoczęciem, będzie mogła zgłosić swoją gotowość do udziału. Po wypełnieniu przez potencjalnego gracza odpowiednich pól, administrator turnieju może zaakceptować, edytować lub usunąć ten wpis. Arbiter/organizator może dodawać zawodników również w zakładce „zawodnicy”, ale zawsze powinien sprawdzić, czy dany zawodnik jest widoczny w bazie danych – po wpisaniu imienia i nazwiska powinna pojawić się lista osób, które mogą być dokładnie tym zawodnikiem, którego chcemy dopuścić do turnieju. Jeśli kogoś nie ma w tej bazie, należy wypełnić pola ręcznie. Wszystkie rubryki oprócz „Nazwisko, Imię” są opcjonalne.

Lista startowa jest automatycznie sortowana według następujących kryteriów (zalecanych przez FIDE):

Ranking FIDE (w zależności od wybranego tempa gry: standard / rapid / blitz)
Tytuł FIDE
Ranking lokalny
Kategoria lokalna
Alfabet
Po uzupełnieniu listy zawodników można przejść do kolejnej zakładki, czyli Runda. Tam, naciskając przycisk „skojarz”, możemy utworzyć listę par pierwszej rundy. Warto wiedzieć, że podczas wpisywania wyników działają skróty klawiaturowe:

1 lub z: wygrana białych,
2 lub x: remis,
3 lub c: wygrana czarnych,
+: domyślnie czarne przegrywają,
-: białe domyślnie przegrywają,
0: wynik 0:0,
tab: pomiń wynik.
Aby wydrukować dowolną stronę, naciśnij ctrl + P lub kliknij prawym przyciskiem myszy, a następnie „drukuj”. Specjalnie przygotowane wersje stron do druku z pewnością pomogą w organizacji turnieju.


0 komentarzy

Dodaj komentarz

Avatar placeholder

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *